poniedziałek, 17 grudnia 2012

Makowiec zawijany


To mój pierwszy makowiec zawijany i od razu strzał w dziesiątkę.
Smakuje dokładnie tak, jak mój ulubiony makowiec smakować powinien.
Wilgotny, z dużą ilością maku, długo zachowuje świeżość.
Z podanych składników wychodzą 3 duże makowce.


Makowiec zawijany


Ciasto drożdżowe na 3 strucle:
  • 3 szklanki mąki pszennej +do podsypywania
  • 180 ml letniego mleka
  • 150 g margaryny lub masła
  • 6 żółtek
  • 45 g świeżych drożdży lub 21 g suchych
  • 6 łyżek cukru
  • 1,5 łyżki oleju
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1,5 łyżki spirytusu lub innego alkoholu np. wódki, rumu (ja dodałam ekstrakt z wanilii na spirytusie)
  • opakowanie cukru waniliowego (16 g)
Masa makowa - użyłam gotowej masy z puszki  z bakaliami i miodem o pojemności 900 g. Ponieważ nie czułam za bardzo tych bakalii, wzbogaciłam masę o rodzynki, kandyzowaną skórkę pomarańczową, orzechy włoskie posiekane i olejek migdałowy. Na koniec dodałam białka z 6 jajek ubite na sztywną pianę.

Margarynę lub masło roztopić na małym ogniu i zostawić do wystudzenia. Drożdże rozpuścić z cukrem oraz letnim mlekiem. Odstawić na 15 minut. Wlać do miski, dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto, pod koniec wyrabiania dodać roztopiony tłuszcz. Ciasto powinno być gładkie i elastyczne. Miskę przykryć ściereczką bawełnianą i zostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia, powinno podwoić swoją objętość.

Kiedy ciasto będzie już gotowe masę makową połączyć z bakaliami, a następnie dodać pianę z białek i delikatnie wymieszać.

Ciasto podzielić na 3 części, rozwałkować prostokątne placki, w razie konieczności podsypując mąką. Nałożyć masę makową, zostawiając boki około 2 cm bez masy. 
Zwinąć ciasto jak roladę, boki skleić i założyć pod spód. Następnie ciasto zawinąć w papier do pieczenia, tworząc rulon nieco większy niż obwód ciasta (ciasto będzie rosnąć podczas pieczenia). Położyć na blaszce do pieczenia, zlepieniem na dołu. 

Piec w  piekarniku nagrzanym do 180 stopni około 30-40 minut.

Po wystudzeniu można udekorować lukrem i posypać kandyzowaną skórką pomarańczowa lub makiem.

Źródło przepisu: Moje Wypieki




Printfriendly

Print Friendly and PDF